Bruegel: Krisztus a kereszttel
Objektív: | Gépváz: | Film: | |||
---|---|---|---|---|---|
Érzékenység: | Expozíciós idõ: | Rekesz: |
Leírás: | Pieter Bruegel: Christ carrying the cross c. kepe. Most talalkoztam vele es nagyon melyen elgondolkoztatonak talalom. Merem allitani, hogy a legjobb kep amit a temaban lattam, kivancsi vagyok mit gondoltok errol... |
---|
2006.03.16 13:47:07
Ilyen kicsiben (mivel nem ismerem eredetiben) nem sokat latok belole.
Annyit mindenesetre, hogy a festo belekomponalta a holland szelmalmot es a "holland fenyt" a kepbe, igy nekem valahogy egyaltalan nem a Golgota "ugrik be".
Masodik reakciom: itt a Keptarban kapna hideget-meleget, hogy minek az az oszlop a jobb szelen, meg hogy alul bal oldalt az a szikla folosleges, meg hogy vinnyettal az obija, meg hogy keresztgammas a filmje, meg hogy jobbrol es balrol vagni! :)))
Karoly
Annyit mindenesetre, hogy a festo belekomponalta a holland szelmalmot es a "holland fenyt" a kepbe, igy nekem valahogy egyaltalan nem a Golgota "ugrik be".
Masodik reakciom: itt a Keptarban kapna hideget-meleget, hogy minek az az oszlop a jobb szelen, meg hogy alul bal oldalt az a szikla folosleges, meg hogy vinnyettal az obija, meg hogy keresztgammas a filmje, meg hogy jobbrol es balrol vagni! :)))
Karoly
2006.03.16 14:05:01
Bruegelt én az egyik valaha élt legnagyobb festőnek tartom és nagyon szeretem és az egyik kedvencem. Így kicsiben tényleg nem sok, illetve nehéz aprólékosan végigmenni a képen, pedig érdemes, olvastam asszem róla egy nagyon szép elemzést is, majd utánanézek, asszem Jan Bialostocki vagy Max Dvorak írt róla. És közel van a kép, illetve több nagyon nagy Bruegel kép is, a Kunsthistorisches Museum-ban. Itt egy kicst nagyobb, meg van tőle az oldalon még egész sok:klikk Alapvetően zseniális, ahogy a kvázi főtémát és egy ekkora súlyú és jelentőségű főtémát "eltüntet" a képen, háttérbe szorít stb. Az eltüntetést szolgálja szerintem az esetlegesnek tűnő kompozíció, a "hétköznapi" képkivágat. Szerintem nagyon jó a levágott fa, kerék, meg sziklák stb. Lehet, hogy a képtárban mindez le lenne húzva, höhö, pedig inkább tanulni kéne belőle. Az iskolás szerkesztés, szimmetriák egy idő után unalmasak és meddőek. Persze, értem a viccet, de mégis.
2006.03.16 14:11:13
Ha már festészet, most küldték el nekem ezt az igenigen király oldalt:klikk Na, Caravaggio-tól is van mit tanulni. Amúgy meg, ő igazán OFF, szerintem brutálisan fotografikus a látás/festésmódja. Egészen fantasztikusan fény/árnyék központú. Ja, és van egy nagy film is róla, Derek Jarman: Caravaggio.
2006.03.16 14:23:07
En valahogy azt erzem, hogy az egesz modern kori eletunk benne van ebben a XVI. szazadi kepben. Az emberi kozony, a nagyvarosok lelektelensege, a szurke hetkoznapok pitianer problemai, a valodi ertekek es a divat-media egymastol eltavolodasa... minden. Nagyon sulyos. Csodalkozom is hogy Bruegelt annak idejen nem egettek el maglyan ezert...
2006.03.16 14:31:07
Milán, én ezt azért ilyen egyszerűen nem gondolnám. Illetve: én pesszimistább vagyok. Az ember szerintem az alapvetően közönyös és nem érdekli az érték vagy bármi ilyesmi, ami nem ő, nem az ő saját személye és ez alapvető sajátossága, ami nem kortól, évszázadtól függ. Én nem hiszek abban, hogy bármely kor jobb vagy rosszabb lenne, mindig alapvetően közönyös, nevezzük így vaskorban élünk és aranykor nem volt soha. Minden csak nosztalgia egy sosemvolt paradicsom után. Krisztusról amúgynekem a legerősebb dolgok Dosztojevszkij Félkegyelműjében vannak, majd ezt is kikeresem, a részt, de az értelme annyi: Krisztus az nem kell az embernek. De gondolj akár a Karamazov testvérek Nagy Inkvizítor betétnovellájára.
2006.03.16 14:42:43
Gyuri egyetértünk, szerintem minden ember alapvetően önző. Erről sokat irkáltam régebben, most nem akarok ebbe az irányba elmenni, csak azt látom, hogy a modern környezet katalizáló hatással van erre az emberi sajátosságra.
Dosztojevszkijt majd beszerzem.
Dosztojevszkijt majd beszerzem.
2006.03.16 15:08:37
Akit érdekel, megtaláltam: Max Dvorak: Id. Pieter Bruegel. In.: A művészet szemlélete. Válogatott tanulmányok. Bp., Corvina, 1980. 225-253 o. A tanulmányban kevés az, ami a fenti képről van, de amúgy nagyon szép és mély írás, magyarul kevés ilyen van.
2006.03.16 16:12:54
Azt remeltem a neten fogod megtalalni... :(
Mindenesetre koszi, ezt is felirom a listara.
Mindenesetre koszi, ezt is felirom a listara.
2006.03.16 19:05:50
A neten körülnéztem, az egyik helyen írták, hogy ez a kép politikai mondanivalót rejt: a piroskabátos katonák a Habsburgokat szimbolizálják, akik akkoriban Flandriát is uralták.
Engem először a képek színei ragadnak meg először, most is ez történt. A téma valóban az élet, már akkor is ez volt: a hétköznapok uralják a képet, az emelkedettség csak kis teret kap. Mi is így élünk. De ne legyünk pesszimisták, merjünk másfelé is járni, mint a "tömeg".
A tömegjelenetek festőivel pedig ne versenyezzünk, a fényképezés nem igazán erre való.
Engem először a képek színei ragadnak meg először, most is ez történt. A téma valóban az élet, már akkor is ez volt: a hétköznapok uralják a képet, az emelkedettség csak kis teret kap. Mi is így élünk. De ne legyünk pesszimisták, merjünk másfelé is járni, mint a "tömeg".
A tömegjelenetek festőivel pedig ne versenyezzünk, a fényképezés nem igazán erre való.
2006.03.17 19:58:34
Szerintem mindenfele parhuzam a mai korral eroltetett meg baromi tulzo is. Sot az ilyen vesztebe rohan a vilag szovegek meg az apokaliptikus joslatok is idegesitenek, mert hulyesegek. Persze most elidegenedes van meg kozony, meg erkolcsi szellemi ertekvesztes, de ha odapottyantananak bennunket egy boszorkanyegetesre azt hiszem nehany masodperc alatt atertekelodnenek a dolgok. Szoval szerintem nem csak technikai fejlodes van hanem tarsadalmi is. Nyilvan az emberi termeszet nem valtozik, de mi azert megiscsak maskepp szocializalodtunk.
2006.03.17 20:00:50
Pont most ment a hiradoban hogy egy faszi beleugratott a lovaval egy auto szelvedojebe aztan meg palinkaval kezdte locsolni az allat sebet, mire az emberek akik lattak annyira felhaborodtak hogy megvettek a lovat es allatorvoshoz szallitottak. Csak arra akarok kilyukadni, hogy ha az egyes korszakokat elkezdjuk merlegre rakni akkor a tobbihez kepest talan megiscsak most jarunk a legjobban. Persze tarsadalmi meg szocialis ertelemben, tehat az atomhaborut meg a globalis felmelegedest most ne rangassuk elo. Szoval en meg optimista vagyok.
2006.03.17 21:34:56
Azért nincs ám itt eldugva a főtéma: elől, jobb oldalon a három legnagyobb méretű alakból a középső. Ne tévesszen meg a kép címe.
Milan: " En valahogy azt erzem, hogy az egesz modern kori eletunk benne van ebben a XVI. szazadi kepben."
Nézted Hieronymus Bosch (1450-1516) képeit?
Milan: " En valahogy azt erzem, hogy az egesz modern kori eletunk benne van ebben a XVI. szazadi kepben."
Nézted Hieronymus Bosch (1450-1516) képeit?
2006.03.18 09:06:04
csgy: egyébként nagyon is iskolás szerkesztésű ez a kép. Az említett három főalak jobb elől és a nagy szikla bal hátul tökéletes átlós szerkezet.
2006.03.18 12:08:18
Igen, Mária. Ketten kétoldalról felé fordulnak, szemből is felé hajlik egy alak, abszolút fókuszba helyezve őt.
A halálról is szól ez a kép, legalább annyira, mint az életről. Jobb szélen az oszlop tetején a kerék az olyan ünnepi kellék, mint nálunk a májusfa (volt). Lefoszlott róla a dísz, egy fekete madár ül rajta, amilyenből három is kering a közelben...
A halálról is szól ez a kép, legalább annyira, mint az életről. Jobb szélen az oszlop tetején a kerék az olyan ünnepi kellék, mint nálunk a májusfa (volt). Lefoszlott róla a dísz, egy fekete madár ül rajta, amilyenből három is kering a közelben...
2006.03.20 10:20:39
bence: egyrészt egyetértek, másrészt én nem hiszek a " talan megiscsak most jarunk a legjobban". Ez amolyan Voltaire: Candide-féle optimizmus. Semmi sem ugyanaz persze, minden változik, de ez nekem kaleidoszkópszerű, már a civilizáció, meg az ember, ugyanazok vagy majdnem ugyanazok az elemek és patternek más és más elrendezésben, időben. Nekem az emberi gondolkodás/tevékenység alapvető irányultságával van bajom és az számomra nem változik az időben/vel, még változhat persze. Statisztikailag perszehogy, biztosan több ember él jobban, nyugodtabban stb., mint mondjuk a középkorban, bár persze tudni kéne a középkorban élt egész emberiség pontos számát, és azon belül a viszonylagos jólétben élők arányét és ugyanezt most is. Nem tudom. Azt hiszem, ha választani kellene, én is a saját koromat választom, hogy itt éljek, most.
pagrus: aha, műelemzés ex katedra és kategorikus imperatívuszban. De nem baj persze. Ízlés dolga.
pagrus: aha, műelemzés ex katedra és kategorikus imperatívuszban. De nem baj persze. Ízlés dolga.
2006.03.20 15:56:37
pagrus: bocs, hogy durván fogalmaztam és esetleg személyeskedőn, de nem volt célom, mindössze túl kategorikusnak, kétséget nem ismerőnek és kevéssé megalapozottnak éreztem kijelentéseidet a kép fő témájáról és a szerkezetéről szólva. Bár azért szerintem annyira nem voltam vadul személyeskedő, hiszen nem téged, személy szerint említettelek, hanem műelemzésedet, tehát szövegedet minősítettem, mint exkatedrát és kategorikus imperaizét, hozzátéve, hogy ez épp nem baj, hanem ízlés dolga. Tehát voltaképp nem tértem el a tárgytól és nem a személyedet próbáltam bántani, hanem a szövegedre mondtam el a véleményem, mégpedig, szerintem nyomdafestéket tűrő kifejezésekkel. De mindegy is.
2006.03.20 17:15:18
csgy: semmiképpen nem tartom többre a véleményemet bárki másénál. Nem is fogalmaztam úgy -egyébként ez bárkire rá lehet fogni-, csak te valamiért beleakadtál. Várom konkrét észrevételeidet a képpel és a véleményemmel kapcsolatban, pl. hogy nem jól látom, az előtér négy alakja nem lényegesen nagyobb a többinél, vagy hogy az a szikla nem is középpontosan szimmetrikus rájuk. Mert itt ilyen konkrétumokról van szó, ebben a korban pl. szokás volt nagyobbra festeni a kiemelt szereplőket még akkor is, ha a perspektíva mást mutatott volna, melynek szabályai nem voltak azonosak a maiakkal, szélsőséges esetben a nézőtől távolabbi alakot is nagyobbra festették, ha kellett.
2006.03.20 17:38:42
pagrus: az az igazság, hogy unom, és nem "beleakadtam", én ezt a kitételedet nevezném személyeskedésnek, hiszen nem a szövegemről beszélsz, hanem a személyemről, meg egy esetleges hangulatomról, amiért ("valamiért") "beleakadtam". Nincs semmi ilyesmi, mást gondolok a képről ennyi és nem zárok ki semmit. A kép címe adott és adott a kép középpontjában, alig felfedezhetően az, amire a kép címe felhívja a figyelmet, nem hiszem, hogy félreinterpretálás lenne azt mondani, az a kép fő témája. Erre te azt mondod, "ne tévesszem meg a kép címe", azaz: ne vegyük figyelembe. Ez nekem kissé problematikus. Egyetlen, gyenge érved/érveid vannak, hogy nagyobbak az alakok éshogy átló, és "abszolút fókusz". Nekem ez kevés. És emiatt túlzás az, hogy a főtéma elől van és az Mária. A kép szerintem gazdagabb ennél, és nem hiszem, hogy figyelmen kívül kellene hagyni a címét. Szerintem teljesen új és eredeti, hogy Jézus alig látszik a képen, mégis középen van és a kép címe is az. Mária fontos, de nem "fő".
2006.03.20 17:46:21
Iskolás szerkesztés: az lehet, hogy ott az átló ugye, de azért valamennyire iskolázott szem kell hozzá, hogy észrevegye. És: én a nem iskolás szerk.-re úgy gondoltam ugye, hogy félbevágott izék vannak, meg durva szimmetriák nincsenek. Az iskolás szerkesztés az, amikor a kép másból sem áll, csak görcsös szimmetriából, egy átló és passz, amit mondjuk a hüje is észrevesz, meg: görcsösen aranymetszésbe helyezni a fő témát mindenáron, vagy totál középre, ilyesmik. Az ilyen finom munkát, mint itt, én személy szerint nem nevezném iskolásnak. Az más tészta, hogy nyilván: minden képnek van szerkezete, rendje és azt egy idő után fel lehet fedezni. Átlók, háromszögek stb., ilyenekben bővelkedik a nagy festészet, de nem ez a lényege a dolognak, sőt, gyakran kemény munka kell a kompozíció elemeinek felfejtéséhez.
Bruegel: Krisztus a kereszttel
28 mm reszlet
Autostitch reklám
Brüsszel piac
H5N1
20mm 200mm
Buborékok
Park
Park
Park
Race
NYC Orange
A fények birodalma
Cyberpápa
A fények birodalma
Sárkányrepülő
Abszolút egészségetekre
Nak képe - keselyűvel
Egyspórájú ikrek